10 راهکار برای‌جلوگیری‌از خرابی برد کولر گازی و بررسی مهم ترین علائم خرابی و تعمیر برد کولرگازی

فناوران سرویس

علائم خرابی و تعمیر برد الکتریکی کولر گازی یا اسپیلت

moeinmoein
619 بازدید

call to action

نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم خانگی
با ما در تماس باشید

فناوران سرویس در این مقاله قصد دارد علائم خرابی برد کولرگازی کولر گاری یا اسپیلت شما را به شما به اشتراک بگذارد. کولر شما به خوبی هوا را خنک نمیکند و به درستی کار نمیکند؟ پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا کمکتون کنیم بدونید ایراد از برد الکتریکی هست یا خیر! اگر با مطالعه این مقاله متوجه شدید که ایراد از برد کولر گازی شما نیست میتونید در مقاله ی علت های خرابی کولرگازی تخصصی به دنبال رفع مشکل خود بگردید. جهت تعمیر برد کولرگازی خود می توانید از طریق فرم درخواست تعمیر موجود در سایت اقدام کنید.

تعمیرات برد الکتریکی کولر گازی

برد کولرگازی چیست و چه وظایفی دارد؟ انواع برد کولرگازی

شما مغز انسان را در نظر بگیرید که وظایف کنترل و هماهنگ کردن اعضای بدن را دارد. دقیقا برد کولر گازی نقش مغز انسان را ایفا میکند و وظیفه کنترل و هماهنگ سازی بخش های مختلف کولر نیاز به دستور برد کولر گازی میباشد.
بنابراین خرابی برد کولرگازی باعث از کار افتادن کولر گازی میشود. خاموش روشن کردن کولر، کار کردن کمپرسور، کنترل فن داخلی و تغییر حالت گرمایش و سرمایش که اینها تنها جزیی از وظایف برد الکتریکی کولرگازی میباشد.

انواع برد الکتریکی کولر گازی

برق ورودی شهر که به صورت (Ac) میباشد. برای استفاده برد کولرگازی یک برق مستقیم وجود دارد (DC) که به ولتاژ پایین تر تبدیل میشود، تا برای برد دستور قابل استفاده باشد. کلا دو نوع برد وجود دارد که برای استفاده در کولر گازی استفاده میشود. برد های AC و DC میباشد. کولر گازی های قدیمی لازم به ذکر است که فقط برد معمولی AC بودند. اما امروزه که کولرگازی ها دارای اینورتر مباشند از برد DC ادر ستفاده میشود. سیستم های معمولی یک کمپرسور دارند که یا قطع یا وصل میکنند .سیستم های دارای اینورتر میتوانند قورتشان را تغییر دهند. ینی قدرتشان متغیر است. بنابراین برد کولرگازی های جدید بسیار بهتر از قدیمی ها و معمولی هستند و در مصرف برق نیز بسیار صرفه جویی کنند.

علائم خرابی برد کولرگازی

1_روشن نشدن کولرگازی

یکی از علائم خرابی برد کولرگازی روشن نشدن کولر گازی است که میتواند علت های مختلفی داشته باشد مانند: کثیفی و آلودگی فیلتر تصفیه هوای دستگاه، سیم کشی اشتباهی کولرگازی و خرابی خازن. خیلی از تعمیرکاران درصورت روشن نشدن کولرگازی سریعا سراغ کمپرسور کولرگازی میروند و انرا تعمیر و یا تعویض میکنند. هرگاه فن اسپیلت روشن باشد و کمپرسور خاموش باشد قطعا مشکل از برد دستگاه میباشد و باعث خرابی کولر گازی میگردد.

2_ کار نکردن کمپرسور

اگر کمپرسور کولر گازی شما کار نمی کند این موضوع می تواند یکی از علائم خرابی برد کولرگازی باشد. خرابی برد، خازن یا ترموستات میتوانند باعث ایجاد مشکل در عملکرد کمپرسور کولرگازی شود. شما میتواند علت های خرابی کمپرسور کولرگازی را در مقاله های دیگر مطالعه نمایید تا از خرابی کمپرسور خود مطمئن شوید.

3_خراب شدن خازن

خرابی خازن باعث خراب شدن برد الکتریکی کولرگازی میشود. برای اطلاع از سلامت خازن میتوان به سادگی از اهم متر استفاده کرد.

4_کاهش خنک کنندگی کولرگازی

کاهش خنک کنندگی کولر گازی میتواند علت های مختلف داشته باشد که نقص فنی کمپرسور ، سوختن و خراب شدن فن و موتور فن ،خرابی فیلتر و کمبود گاز کولر گازی است. اما کاهش محسوس ختک کنندگی سیستم تهویه مطبوع بر اثر اختلال و خرابی برد الکتریکی و همچنین معیوب بودن رله برد خواهد بود.

5_بادگرم کولرگازی

یکی از علائم خرابی برد کولرگازی خروج باد گرم از کولرگازی است.

همچنین اگر به دنبال علت خروج بادگرم کولرگازی هستید و فک میکنید که از برد کولر نیست به طور تخصصی مقاله مارا دنبال کنید.

6_عدم کارکردن ریموت کولرگازی

اگر مطمئن هستید که ریموت کولرگازی شما ضربه نخورده و سلامت میباشد به هیچ عنوان اقدام با بازکردن، دستکاری و تعمیر آن نکنید زیرا مشکل از برد و قطعات اصلی مدار فرمان شماست.

جهت تعمیر لوازم خانگی خود از طریق شما تماس های زیر با ما در ارتباط باشید.فناوران سرویس بهترین مرکز تعمیر لوازم خانگی و دارای زبده ترین متخصص مربوط به مارک و نوع وسیله شما میباشد

اجزای برد کولرگازی

1_خازن

همانطور که قبلا هم گفته شده برای بررسی سلامت خازن از اهم متر استفاده میکنند

2_خرابی رله اصلی

برای بررسی سلامت رله از آمپرمتر استفاده میشود.در صورت خرابی رله عملکرد کمپرسور به شدت دچار مشکل خواهد شد.

3_سوختن آی سی

اگر از سالم بودن رله اصلی اطمینان دارید وهله بعد باید آی سی دستگاه چک شود. در صورتی که  با استفاده از کمپرسور تشخیص دادید ایراد از برد دستگاه است. آی سی معیوب باید توسط تعمیرکار تعویض شود.

4_خرابی ترانسفورماتور و رگولاتور

این قطعه مقدار ولتاژ مورد نیاز آی سی و رله ها را کنترل میکند. ورودی ولتاژ 220 ولت در این قطعه میباشد و 24 یا 12ولت از آن خارج میشود.در صورتی که نوسانات برق شدید باشد و از دستگاه درست استفاده نشود ترانسفورماتور و رگولاتور سوخته و دیگر در دستگاه برق ولتاژ پایین تولید نمیشود.

5_تعویض مقاومت (وریستور)

مقاومت ها در بین راه قطعات حساس مثل آی سی ها و… قرار میگیرند . اجازه نمیدهند که ولتاژ جریان اضافی برق به آن صدمه وارد کند.

6_شل بودن فیش ها و سیم های برق

فیش ها و سیم های برق به برد الکتریکی کولرگازی متصل میشوند. اگر فیش ها متصل نباشند و یا شل باشند نمیتوانند برق را انتقال دهند و بقیه قسمت هارا بهم مرتبط میکنند.

 

7_مادون قرمز

هر دستگاه کولرگازی دارای وسیله ی کنترل از راه دور میباشد که عملکرد آن و انتقال داده از مادون قرمز انجام میشود.

برد کولر گازی

 

علت های خرابی برد کولرگازی

1_نوسانات برق ساختمانی

نوسانات برق یکی از مهمترین علل های خرابی کولرگازی میباشد که باید به آن توجه زیادی داشت.

2_نصب نادرست دستگاه

در هنگام نصب کولرگازی از تعمیرکار متخصص باید کمک گرفت زیرا اکثر مشکلات کولرگازی در اثر رعایت نکردن نکات مهم در نصب کولرگازی است.

3_استفاده نامناسب از کابل

زمانی که کولر گازی را نصب میکنید باید از ابزار ها و سیم کشی مناسب استفاده کنید.

4_عدم سرویس به موقع

اگر سرویس کولرگازی به موقع انجام گردد دیگر بسیاری از مشکلات بوجود نخواهد آمد.

5_سیم کشی نامناسب

اگر با مطالعه این مقاله متوجه شدید مشکل کولرگازی شما از برد الکتریکی میباشد برای تشدید نشدن مشکل حتما آن را تعمیر نمایید. اگر کولرگازی شما کارکرد صحیح و خوبی ندارد سریعا از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با پشتیبانان فناوران سرویس تماس بگیرید و مشکلتان را با ما در میان بگذاریم تا از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید و در صورت نیاز برای شما بهترین تکنسین ها و تعمیرکاران اعزام شوند و مشکلتان را برطرف کنند.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

دسته بندی کولرگازی لوازم خانگی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

42 پاسخ به “علائم خرابی و تعمیر برد الکتریکی کولر گازی یا اسپیلت”

  1. اینکه کولر گازیمون باد خنک رو با کیفیت لازم خارج نمیکنه ،مشکل یقینا از برد الکتریکی کولرگازیه؟

    1. نمیشه با اطمینان کامل گفت مشکل از برد الکتریکیه.
      برد یکی از علل گرم بودن باد میباشد.

  2. همونطور که تو مقاله اشاره کردید برد الکتریکی کولر گازی مثل مغز کولره و تاثیر مستقیمی توی دیگر اجزا داره،سوالی که برای من پیش اومد اینه که خرابی برد الکتریکی می‌تونه باعث یه فاجعه بشه و بقیه اجزا هم دچار خرابی بشن؟

    1. سلام و درود
      جواب شما توی سوالتون هست ،به دلیل ارتباط کامل با اجزا میتونه باعث هرگونه خرابی خلل و حتی سوختن اجزا بشه.

  3. نواسانات برق شهری که میتونه با قطع و وصل شدن برق و … ایجاد بشه میتونه باعث مشکل در برد الکتریکی یا اسپیلت کولر بشه؟

    1. کثیفی و آلودگی باعث خرابی قطعه های برد الکتریکی شده که در نتیجه خرابی برد یا اسپیلت را در پی دارد.

  4. سیم کشی اشتباه کولر گازی رو در موارد خرابی برد ذکر کردید ولی خب این سیم کشی توسط افراد متخصص انجام میشه چجوری از این مشکل جلوگیری کنیم

    1. افراد متخصص اگر به اندازه کافی توانایی داشته باشند نیازی به نگرانی نیست و بهترین راه جلوگیری همین میباشد.

  5. کولر گازی شرکتمون روشن نمیشد و تعمیرکار کمپرسور کولر رو به طور کامل تعویض کرد ولی مشکل برطرف نشده میشه راهنمایی کنید؟

    1. همونطور که در مقاله اشاره کردیم این اشتباه رایج بسیاری از تعمیرکاران میباشد برای بررسی و اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید

  6. برد کولر گازی عمر مفید داره و نیاز به تعویض داره؟اگر نیاز به تعویض داره هرچند وقت یکبار باید برد الکتریکی کولر گازی عوض بشه؟

    1. بسته به نوع کولر برد میتواند تا سالیان سال کار کند یا خیلی زود خراب شود و سرویس برد با سرویس کامل کولر انجام میپذیرد.

  7. نحوه کار با اهم متر برای بررسی سالم بودن خازن دستگاه چجوریه و اینکه خودم میتونم در صورت خرابی خازن رو تعمیر کنم؟

    1. پیشنهاد میکنم خودتون کار تعمیر رو انجام ندید و برای اهم متر هم در سرویس شش ماهه به صورت کامل عیب یابی میشود.

  8. ریموت کولر گازی پایین و بالا بردن مسیر باد رو انجام میده ولی سرد یا گرم کردن درجه رو تغییر نمیده،باتریش رو هم عوض کردم مشکل میتونه از برد باشه؟

    1. به احتمال خیلی زیاد مشکل از اسپیلت یا همون برد الکتریکی میباشد اما برای حل مشکل و اطمینان بیشتر با فناوران سرویس تماس بگیرید

  9. بعد از کاهش خنک کنندگی محسوسی که کولر گازیمون داشت بر طبق مقاله شما برد الکتریکی رو عوض کردم ولی همچنان مشکل پابرجاست چیکار کنم؟

    1. سلام و درود
      تنها یکی از مواردی که باعث کاهش خنک کنندگی می‌شود برد دستگاه می‌باشد و باید به طور کامل کولر عیب یابی شود

  10. در صورت سوختن آی سی برد الکتریکی به دلیل قیمت بالای این قطعه امکان تعمیر وجود نداره،چون تو مقالتون نوشتید باید تعویض بشه

    1. سلام و درود
      در این قطعه بدلیل ظرافت توصیه میشه تعویض صورت بگیره و به نحوی ممکنه تعمیر آی سی باعث خلل در برد الکتریکی شود.

  11. الان منی که نه اهم متر دارم نه آمپر متر برای اطمینان از سلامت خازن و کمپرسور کار دیگه ای میتونم بکنم؟

    1. در سرویس های شش ماهه که صورت میگیره این موارد بررسی میشه اما اگر خیلی نگران این موضوع هستید باید تهیه کنید.

  12. تو شهرستان ما که هی برق میره و نوسانات برق بالاست خب نمیشه این مشکل رو کنترل کرد و ترانسفورماتور و رگولاتور هر لحظه امکان خرابی داره،راه حلی پیشنهاد می‌کنید.

    1. باید از محافظ استفاده بشه و در صورت عدم نیاز ،کولر الکی روشن نباشه و همچنین جدول قطع برق وجود داره که به اون توجه داشته باشید.

  13. با تماس با متخصصین فناوران سرویس و مشاوره رایگان و سپس تعمیر برد با هزینه ای پایین مشکل کولرم به طور کامل بر طرف شد و تشکر میکنم ازتون

    1. ممنون از نظر سازندتون بازم هر مشکلی چه در برد الکتریکی و یا دیگر اجزا بود در خدمتتون هستیم.

  14. هزینه‌ی سرویس برد الکتریکی کولر گازی به صورت کامل چقدره و هرچند وقت یکبار باید انجام بگیره؟

    1. بسته به نوع و برند کولرتون هزینه ها متفاوته و تایم ایده آل برای سرویس هر شش ماه یکبار میباشد

  15. در کنترل از راه دور و ریموت ممکنه مشکل از مادون قرمز و عدمم برقراری ارتباط باشه چرا توی موارد خرابی برد ذکر کردید این مورد رو؟

    1. همونطور که در مقاله ذکر کردیم برد حکم مغز و سی پی یو کولر رو داره و یکی از عمده خرابی ها و اختلال در ریموت می‌تونه از خرابی برد باشه

  16. کولر گازی یهو از کار افتاد و با خوندن مقالتون حس میکنم مشکل از شل شدن سیم ها و فیش های برد الکتریکی یا همون اسپیلت باشه،می‌تونم خودم کولر رو باز کنم و فیش ها رو چک کنم یا نیاز به افراد متخصص هست؟

    1. بهتره که توسط تکنسین حرفه ای اینکار انجام بشه ولی خودتون هم به شرط رعایت اصول و ظرافت کافی می‌تونید چک کنید.

  17. این مقاله علاوه بر این که مشکلات رو به طور کامل توضیح و رفع میکنه اجزای برد الکتریکی و به نحوی طرز کار اون رو مورد بررسی قرار میده،من با اجازه ادمین شما و ذکر منبع از این مقاله برای تحقیق و مقاله مدرسه استفاده می‌کنم

    1. ممنون از نظر سازندتون
      به دلیل اینکه روی این مقاله زحمت کشیده شده ممنون میشم منبع رو هم ذکر کنید شاد و پیروز باشید

  18. برند کولر گازی که خریداری کردیم بعد از یک ماه از کار افتاده .
    هنگام نصب هم تعمیرکار خیلی سرسری رد کرد و فکر می‌کنم نصب کولر به صورت درست انجام نگرفته و الان نمی‌خوام دوباره با همون تعمیرکار ارتباط برقرار کنم از طرفی می‌ترسم مشکل از برد الکتریکی یا پره ها باشه لطف میکنید طرز نصب کولر رو برام ایمیل کنید که درستش کنم.

    1. قطعا خودتون نمی‌تونید فرآیند نصب رو به صورت کامل انجام بدید ولی باید کولرتون گارانتی داشته باشه اگر مشکلتون حل نشد با ما تماس بگیرید تا راهنماییتون کنیم

  19. بنده سالی یکیار کولر گازی رو سرویس می‌کنم با این حال مدت کمی که از هر سرویس میگذره یا اسپیلت نیاز به تعویض داره یا پره ها میشکنه یا یه مشکلی به وجود میاد مگه سرویس سالیانه یکبار نباید انجام بگیره؟

    1. تایم ایده آل شش ماه یکبار میباشد با این حال در مورد شما ممکنه جنس کولر ضعیف ویا سرویس به صورت کامل انجام نگرفته باشد.

  20. در صورتی که برد توسط تیم شما تعمیر یا تعویض بشه ولی بعد از یکی دوماه دوباره خراب بشه ضمانتی از طرف شما وجود داره؟

    1. با سلام
      در صورتی که تعویض بشه ،برد الکتریکی یا همون اسپلیت دارای گارانتی کلی هستش ولی در صورت تعمیر اگر نوسانات برقی شدید و نکاتی که در مقاله گفتیم رعایت بشه اصلا نیاز به نگرانی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت